وبلاگ طراحی سایت

طراحی سایت , طراحی وب سایت , سئو , طراحی لوگو , عکاسی صنعتی , عکاسی تبلیغاتی

وبلاگ طراحی سایت

طراحی سایت , طراحی وب سایت , سئو , طراحی لوگو , عکاسی صنعتی , عکاسی تبلیغاتی

  • ۰
  • ۰

طراحی لوگو

طراحی لوگو کاری فراتر از گذاشتن هویت بصری یک برند در یک قاب است. لوگو اغلب در نگاه اول تاثیر بسزایی در درک و احساس مشتری از شرکت و همچنین تصمیم‌گیری او برای خریداری محصول آن شرکت دارد. در دنیای امروز که با لوگوهای مختلف رنگ‌آمیزی شده حتی کودکانی که توانایی بستن بند کفش خود را ندارند تنها بادیدن لوگوی هر شرکت قادر هستند تشخیص دهند هر شرکتی چه محصولی تولید می‌کند.

نمادها در طراحی لوگو :

امروزه بیش از هر زمانی از علائم در جایگزینی و پر محتوا کردن علائم محدود الفبایی (یعنی حروف) استفاده می گردد.این علائم، نظیر نشانه ها ، آرم و لوگو یا علائم تصویری موجود در ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها، خیابان ها و سایر مکانهای عمومی، ممکن است بر مبنای سنتی نوشتاری باشند یا نباشند.

این نمادها همه جا به چشم می خورند: لوگو روی بسته بندی ها، قوطی ها، جعبه ها، روی وسایل نقلیه، روی کاغذ، در تابلوهای مربوط به تظاهرات، در بازی های عمومی، بازارها، نمایشگاه ها و جشنواره ها.

nike-logo apple-logo  panda logo

از آنجا که مدارک مستند دال بر اینند که این امر یعنی استفاده از نمادها، از سرآغاز پیدایش تمدن جریان داشته است، بی مناسبت به نظر نمی رسد که نگاهی کوتاه به تاریخچه چگونگی ارتباط افراد بشر با یکدیگر بیفکنید. در حدود 40000 سال قبل بشر اولیه که از طریق شکار روزگار می گذراند، به منظور انتقال افکار و امیال خویش به حک علائمی گرافیکی بر صخره ها پرداخت و بدین وسیله کوشید امیال و افکار خویش را از طریق تصویر بنمایاند. از این رهگذر، اندیشه که تا آن زمان صرفا از طریق صوت (زبان) یا حرکات (حالت دستها) بیان می شد، این قابلیت را پیدا کرد که بتواند ثبت گردد و پایدار بماند.

برند را درک کنید.

کاملا صحیح است، لوگو یک تصویر است ولی معرفی یک برند نیز هست. این لوگو بناست مخاطبین خاصی را به خود جلب کند. بنابراین بهتر است در زمان انتخاب طرح خود مدام این موضوع را در ذهن خود به خاطر بیاورید. تمام موارد و نکاتی که این برند به ذهن شما می‌آورد بر روی کاغذ بنویسید که ایدئولوژی و تفکر آن برند را در ذهن شما تدائی می‌کند. وبسایت‌هایی همچون نایکی و غیره را بررسی کنید. اما هوشیار باشید که تنها از زیبایی شناسی طراحهان آن الهام بگیرید و نه از مفاهیم و معانی لوگوها.

در فهم و درک برند به نکات مهمی باید توجه داشت. آیا برند معاصر است؟ آیا یک برند خاص و غیر معمول ولی جذاب است؟ چه چیزی برای مشتری در این برند مورد توجه است؟ برند چه اهدافی دارد؟ همانقدر که به‌روز بودن در طراحی برند کمک کننده است، بسیار مهم است که برند در جهت حقیقی هویت و خصوصیات خود گام بردارد. در زیر یک ارزیابی کوتاه از هویت برندها خواهیم داشت:

بیش از هرچیز آگاه باشید که لوگو شما چه مفهومی دارد. هر طراحی لوگو تاریخچه خاص خود را دارد که در هم آمیخته با مفاهیم و اهداف مشخصی است. به‌عنوان مثال لوگو اپل را در نظر بگیرید. سیبی که قسمتی از آن خورده شده است. یا ویکی پدیا لوگوی پازلی نصفه که از حروف الفبای فرهنگ‌های مختلف پوشیده شده است. هر دو لوگو بسیار ساده هستند اما پیچ و تابی از ایدئولوژی برند در آنها نهفته است. از آنجایی که لوگو مهمترین بخش بصری ایده یک برند و کوچکترین مبین هویت آن است، یک نگرش صادقانه برای تعریف DNA آن یک روش حتمی برای یک نتیجه موفقیت آمیز است.

nasa -logo   hp-logo   ibm-logo

نشانه و آرم

به طور کلی، عموم مردم، کلمه (آرم) را به جای (نشانه) می شناسند.

الف) نشانه: نشانه از واژه یونانی (semeion) گرفته شد که دو واژه (semiotique) و (semidogie) از آن مشتق شده است.

واژه (semiotique) یا ((semidogie خاستگاه های آمریکائی دارد که در آن نشانه شناسی را همچون فلسفه زبان های تعریف می کند، در حالی که اصطلاح ((semidogie خاستگاه اروپائی دارد و بیشتر برای مطالعه زبان های ویژه با نظامهای نشانه ای غیر زبانی (تصویر- ایماء و اشاره- تئاتر و ...) به کار می رود.

نشانه شناسی رشته ای جدید است که از آغاز قرن بیستم پدید آمد و بدین ترتیب اصالت و مشروعیت رشته های قدیمی مثل فلسفه را دارا نمی باشد. از جمله افرادی که در باب نشانه شناسی مطالعاتی کرده اند می توان به ساندرس پیرس، سوسور، امبرتو اکو و ... اشاره نمود.

طی سال های گذشته و توسط بعضی از استادان دانشکده های هنری در ایران سعی گردید به جای واژه آرم که یک اصطلاح بیگانه بود از واژه نشانه انجام شود، ولی همانطور که در مباحث قبل اشاره شد واژه نشانه دامنه بسیار وسیع تر و گسترده تر از بحث گرافیک را در بر می گیرد. پس بهتر است از همان واژه آرم که امروز نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده نمود.طراحی آرم یکی از مهم ترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می گردد و معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هرگونه فعالیت می باشد.

دسته ای از کارت های ویزیت که در آن ها آرم حرف اول را می زند یعنی به نوعی تاکید بر روی عناصر است. آرم باید در مکانی قرار گیرد که ترکیب کل کار را بهم نزند و در کنار نوشتار فضایی مناسب و ترکیب بندی چشم نواز داشته باشد. در کنار آرم همواره نام اصلی موسسه محصول یا موضوع درج می گردد که معرف آن می باشد. نوع حروف و نحوه قرار گرفتن آن از موارد مهم در کنار طراحی آرم در کارت ویزیت محسوب می شود.

مجموع عناصر طراحی شده در کنار نوشته یک نوشته را کامل می سازند.یک آدم خوب و متعادل آدمی است که علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و رساندن مفهوم و موضوع ... در هنگام کوچک شدن و قرار گرفتن در کارت ویزیت از زیبایی و گویایی آن کاسته شود. دونالد آندرسون در کتاب عناصر طرح بیان می کند که تکنیک گاهی اساسی ترین عامل در ساده نمودن جزئیات یک شکل بغرنج و تبدیل آن به یک آرم هنری و قابل درک است و به همین دلیل باید دارای قابلیتهای فراوانی باشد، در اصل یک آرم در حکم امضاء و مهر شخص و یا اشخاص مورد نظر است.

در انتخاب طرح، ساده و انعطاف پذیر باشید

نکته بسیار مهم در انتخاب طرح این است که در عین سادگی جزاب هم باشد. شما می خواهید لوگویی جذاب داشته باشید اما هدف شما این نیست که مخاطبین بنشینند و خیره لوگوی شما را تحلیل کنند. در عصر تکنولوژی و دیجیتال که لوگو ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده میشوند، لوگوی شما باید بر روی کاغذ طراحی شود که به گونه‌ای که بر روی هر پس زمینه‌ای جذاب و زیبا دیده شود.

باید سایز و اندازه قابل انعطافی داشته باشد تا بر روی APPها و آیکن‌های مختلف قابل استفاده و قابل پرینت باشد. در دوره ای که نمی دانیم تکنولوژی به کدام سمت می رود و چه اتفاقات دیگری در وب رخ خواهد داد انتخاب لوگویی که مربوط به محصول کمپانی باشد و در عین حال در طی سال ها و حتی ماه‌ها از رده خارج نشود چالش بسیار بزرگی است. شما انتظار دارید که لوگویی داشته باشید که برای سالهای متمادی قابل بازگو شدن باشد.

طراحی لوگو تایپ

یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک هویت خاص یا یک یونیفورم کلی مورد استفاده طراحان قرار می گیرد لوگو است، لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی خاص و متفاوت ارائه نشده تا به اذهان بنشیند. در اکثر اوراق اداری در یک نگاه سریع اولین چیزی که به نظر مخاطبان می رسد لوگوی آن است، نام شرکت یا شخص حقیقی و ... که در بسیاری موارد مهم ترین پیام اوراق است. بیشترین کاربرد لوگوها آن است که برای مخاطب قابل شناسائی باشند.

visa-logo   ebay-logo   disnep-logo

بنابراین در طراحی لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن یا سایر لوگوهای هم موضوع یک اصل است.لوگو باید قابل درک، تاثیر گذار بوده و در ذهن بیننده باقی بماند. لوگو از سرمایه های معتبر یک شرکت محسوب می شود. با ارتقاء یک شرکت همچنان نام و لوگوی آن ثابت مانده و طراحی لوگو برای نشانه یک شرکت تولیدی یا خدماتی متفاوت است.

لوگویی که مصرف نشانه یک موسسه با دامنه فعالیت ها و مخاطبین محدود را دارد می تواند اندکی با دشواری خوانده شود و چندان ساده نباشد. هر چند که خوانایی و سادگی از اصول طراحی لوگو است.

یک لوگو در واقع، سمبلی بوده که مشخصات شرکت را نمایان می سازد. لوگو تایپ، نام شرکت می باشد، زمانی که یک لوگو تایپ در صفحه سربرگ قرار می گیرد به عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می گردد. لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید.

در کل یک لوگوی ایده آل از یک نظر باید پیام خود را بیان نماید و احساس مخاطب را نسبت به شرکت برانگیخته و نمایان سازد. حال این لوگو ممکن است کلیه عملکرد مورد نظر شرکت را بیان نکند.

منبع : https://www.designestan.com/logo-design/

 

نظرات (۱)

فیلم بسیار خوبی هست

اگر مایل بودید از وبسایت شماره مجازی (نامبرگیر) ماهم دیدن فرمایید

باتشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی